Boka bilservice

Jämför och Boka Verkstadstjänster

Klart!

Vi skickar en påminnelse till dig i god tid innan du ska göra din nästa besiktning


Bilservice

Användaromdöme för Bilservice
(4.45748218527 av 5) - 4928 omdömen

Varför behövs Carly?

Bilägandet är för många svenskar starkt förknippat med frihetskänsla och flexibilitet i vardagen. Vi vill att bilägandet ska orsaka så lite störningar som möjligt i tillvaron, dvs vara en tillgång för hushållet, vara kostnadseffektivt och förknippat med en massa körglädje.

Tyvärr upplever många bilägare en annan verklighet där bilägandet blivit ett nödvändigt ont, det har blivit dyrt och krångligt. De allra vanligaste frågorna vi har får från bilägare är:

- Var hittar jag de bästa bilverkstäderna med bäst bilservice?

- Är bilservice jämförbar mellan olika bilverkstäder?

- Varför är det så svårt att få ett exakt pris för bilservice? Jag betalar nästan alltid mer när arbetet är klart.

- Var får jag mest valuta för pengarna? Jag är i informationsunderläge jämfört med bilverkstäderna.

Vi på Carly tycker att det är beklagligt att så många bilägare känner en olust till bilägandet - bilen är trots att en så pass central del av många svenska hushåll och där beroendet av bilen är en förutsättning för att klara av vardagen.

För att hjälpa svenska bilägare och de många duktiga bilverkstäderna runt om i landet har vi på Carly skapat en marknadsplats där bilägare kan söka, hitta och boka nästa verkstadsbesök. Genom att du söker på antingen ditt registreringsnummer, postnummer eller ort får du en lista på ett stort antal bilverkstäder som finns i din närhet. Utifrån sökresultatet får du enkelt en överblick över vilka verkstäder som är närmast, hur mycket din bilservice skulle kosta och omdömen som andra bilägare har lämnat för specifika verkstäder.

Därefter kan du i lugn och ro välja den bilverkstad som passar dig och dina behov bäst. Vi tar hand om din bokningsförfrågan och bokar en tid enligt ditt önskemål hos verkstaden. Svårare än så är det inte!

Därefter är vår förhoppning om att du ska vilja lämna ditt omdöme efter verkstadsbesöket. Tillsammans kan vi hjälpa varandra att förbättra ryktet för bilbranschen, synliggöra de duktigaste bilverkstäderna och hjälpa andra bilägare som vill boka sin nästa service.

Hur ser våra servicepaket ut?

Vad som ingår i en bilservice kan vara svårt att veta. Framförallt kan det vara svårt att veta vad man betalar för när man bokar service hos olika bilverkstäder.

Därför har vi på Carly tagit fram tre olika servicepaket så att du enkelt kan se vad som ingår i paketet samt vad det kostar.

Basservice

Byte av motorolja och oljefilter
Påfyllning av spolarvätska och kylvätska
Byte av kupéfilter
+25 kontroller
Stämpel i serviceboken

Vad är en bilservice?

En bilservice är själva underhållet av din bil. Genom att du regelbundet låter ditt fordon genom en bilservice och i förväg upptäcka brister och åtgärda dessa ökar bilens livslängd samt minskar underhållskostnader och bilens påverkan på miljön. Bilen får även ett högt andrahandsvärde om den har en bra servicehistorik. Serviceintervallen varierar dock mellan olika bilmärken och även omfattningen av denna. Se i din servicebok för mer information om när det är dags för bilservice.

En bilservice kan innehålla allt ifrån byte av olja och oljefilter till en fullskalig genomgång av hela bilen. För att det ska vara tydligt för dig som kund har vi på Carly tagit fram 3 olika servicepaket som tydligt visar vad som ingår och vad det kostar. Du kan läsa mer om våra servicepaket här.

Hur avgör du då vilken bilservice som är rätt? Några exempel:

  • Du kör 750 mil varje år och din bils serviceintervall är 3000 mil eller 12 månader. Bilen behöver i det här exemplet en årsbaserad service eftersom bilen inte kommer upp i 3000 mil under perioden.
  • Du kör 4000 mil varje år och din bil behöver service vid 1500 mil eller var 12:e månad. Bilen behöver i det här exemplet service baserat på miltalet, det vill säga vid 1500 mil, och sedan igen vid 3000 mil. Följaktligen behöver bilen service oftare än var 12:e månad.

Känner du dig osäker på vad som gäller för just din bil, kontrollera i serviceboken och kontakta din verkstad gällande frågor kring serviceinnehållet.

Hur ser marknaden ut?

Det finns över 2000 verkstäder som utför bilservice i Sverige och med en så pass stor marknad skiftar kompetensen och prisnivåerna från verkstad till verkstad. Och det kan vara svårt att veta om verkstaden är seriös eller bara ute efter att lura dig på pengar. För anledningen till att du har en bil är väl inte i första hand för att du ska behöva oroa dig för höga och oväntade servicekostnader?

Därför är det smart att jämföra mellan olika verkstäder men också att läsa andra kunders omdömen om de verkstäder du är intresserad av. Det är även bra att känna till vilka olika typer av verkstäder som finns i Sverige och på vilket sätt de skiljer från varandra.

Vissa verkstäder är märkesauktoriserade, vilket innebär att de oftast bara utför bilservice på ett eller fåtal bilmärken, exempel på sådana verkstäder är Bilia, Toyota och AUDI. Det förekommer även verkstäder som är märkesauktoriserade men som trots det utför bilservice på de flesta märkena. Det beror då oftast på att de har enskilda servicetekniker som är specialiserade på enskilda bilmärken. De märkesauktoriserade verkstäderna har ofta förstahandsägare som sina kunder på grund av serviceavtal eller betydelsen av stämpeln i serviceboken från en märkesverkstad för bilens andrahandsvärde.

Merparten av Sveriges serviceverkstäder är dock märkeoberoende och utför service på många olika märken. En del av dessa verkstäder är kopplade till bil- och reservdelskedjor som Mekonomen, AD Bildelar, Autoexperten och MECA.
Andra verkstäder är helt oberoende och servar ofta de flesta bilmärken och årsmodeller.

Det är bra att vara medveten om att kvalitén på det utförda arbetet skiftar från verkstad till verkstad och det är därför en god idé att ta in kostnadsförslag från flera olika verkstäder men att läsa om andra bilägares erfarenheter från specifika verkstäder. På så sätt minskar risken att du drabbas av höga kostnader och oseriösa verkstäder i samband med din bilservice. Ytterligare ett sätt att förvissa dig om att det är en seriös aktör är att söka i MRF:s medlemsregister för att se om verkstaden är medlem där. Läs mer om MRF här och mer om KBV här

Auktoriserad vs. Icke-auktoriserad verkstad

Det kan vara svårt att veta vad som skiljer en auktoriserad verkstad jämfört med en icke-auktoriserad verkstad. Traditionellt så har de märkesauktoriserade verkstäderna ägt marknaden för nya bilar, medan de icke-auktoriserade verkstäderna ägt den större marknadsandelen för äldre bilar. I juni 2010 trädde nya EU-regler i kraft med syftet att öka konkurrensen på bilservice-marknaden. I praktiken innebar de nya reglerna att biltillverkaren inte längre kan kräva att service och reparationer utförs av märkesauktoriserade verkstäder för att nybilsgarantin ska gälla.

Auktoriserad verkstad
En auktoriserad verkstad är märkesbunden till ett eller flera bilmärken och följer de krav som biltillverkaren har satt upp för service av deras bilar. Kraven innebär ofta att verkstaden ska se ut på ett visst sätt, vara utrustad med verkstadsutrustning som är godkänd av biltillverkaren, använda original-reservdelar, ha alla de verktyg som krävs för att utföra samtliga reparationer på bilen. Dessa verktyg ska även följa biltillverkarens kvalitetskrav. Därtill ska verkstaden även följa tillverkarens krav på personalbemanning så att kunden kan servas i enlighet med tillverkarens önskemål. Mekaniker och övrig verkstadspersonal ska genomgå den utbildning som tillverkaren kräver samt genom prov visa att de behärskar sin roll på verkstaden och för att i förlängning kunna utföra den bilservice som krävs. Ofta kontrolleras dessa olika krav årligen och revideras i takt med att nya modeller når bilmarknaden.

Icke-auktoriserad verkstad
Jämfört med en auktoriserad verkstad har en icke-auktoriserad verkstad samma krav på sig från biltillverkare. Men det finns andra sätt att veta om verkstaden är seriös och innehar den kompetens som de utgör sig för att ha, till exempel om de är medlemmar hos MRF eller KBV. En icke-auktoriserad verkstad servar i regel ett stort antal bilmodeller och har ofta en större del av marknaden för äldre bilar. Men sedan de nya EU-reglerna kan de även utföra bilservice som inte påverkar nybilsgarantin. Det möjliggjordes bland annat genom att biltillverkarna inte längre kan hindra fristående verkstäder från att ta del av teknisk information och reservdelar. De icke-auktoriserade verkstäderna är ibland helt fristående men tillhör relativt ofta någon av de nationellt täckande verkstadskedjorna, som till exempel Mekonomen, Autoexperten, MECA eller Mekopartner.

Reservdelar

Sedan de nya EU-reglerna trädde i kraft 2010 kan biltillverkaren inte längre kräva att bilservice på din bil utför av en märkes-auktoriserad verkstad för att nybilsgarantin, även kallad fabriksgarantin, ska gälla. Detsamma gäller för de reservdelar som byts ut i samband med att din bil servas. Däremot så måste reservdelarna hålla samma dokumenterade kvalité som originaldelarna. Enligt direktiven som kom i samband med de nya EU-reglerna kan inte längre biltillverkaren undanhålla information om reservdelar för icke-auktoriserade verkstäder vilket medför att kopior av biltillverkarens originaldelar kan pressa priserna på reservdelsmarknaden.

Rikstäckande kedjor som till exempel Mekonomen, Autoexperten och AD Bildelar står på två ben, dels en servicedel men kanske ännu mer som återförsäljare av reservdelar till bilen. De säljer ofta reservdelar från samma underleverantörer som biltillverkaren köper ifrån men de säljer även reservdelar som är billigare än originaldelarna. Exempelvis Mekonomen har ett eget graderingssystem för de reservdelar de säljer; reservdelarna kategoriseras som bra, bättre och bäst och på så sätt får du enkelt en uppfattning om kvaliteten på de reservdelar som du köper.

Nybilsgaranti - Fabriksgaranti

När du köper en ny bil får du en fabriksgaranti, nybilsgaranti, på den. Det finns dock inget allmänt regelverk för vad som måste omfattas av garantin och därför är det viktigt att du noga sätter dig in i den när du står i begrepp att köpa ny bil. I synnerhet är teknikutveckling inom bilens elektroniska system och de elektronikfel som kan uppstå i samband med den nya tekniken sådant som inte alltid omfattas av nybilsgarantin och därmed kan bli en kostsam affär för dig. Var därför nogrann när du läser igenom de papper som berättar om vad som ingår i nybilsgarantin.
Nybilsgarantin utfärdas av biltillverkaren och gäller under den tidsperiod som tillverkaren bestämt oavsett vem som ägare av bilen under den tidsperioden. Den avgör också vilken typ av bilservice din bil behöver.

Nya regler
Det enda krav som ställs för att nybilsgarantin ska gälla är att den servas och repareras fackmannamässigt och enligt serviceboken. I och med de nya EU-regler som antogs 2010 försvann biltillverkarnas monopol på att alla reparationer ska göras med originaldelar. I praktiken innebär det att alla verkstäder kan utföra den service eller reparation som du behöver och nybilsgarantin fortsätter ändå gälla. Var dock ytterst vaksam med vilken serviceverkstad du väljer. För det kan trots det vara svårt att veta om verkstaden du väljer för din service eller reparation kommer utföra arbetet på ett fackmannamässigt sätt så att din nybilsgaranti fortsätter gälla. Biltillverkarna har relativt hårda föreskrifter för vad som krävs av den verkstad som ska utföra service och reparationer beträffande reservdelar, hur verkstaden ska se ut, mekanikerns kompetens. Därför är det fortfarande, ofta enklast, att vända sig till en verkstad som är märkesauktoriserad för att på så vis vara säker på att fabriksgarantin fortsätter gälla och andrahandsvärde inte påverkas.

Bilservice för din bil
Genom att regelbundet göra service på din bil och i förväg upptäcka brister och åtgärda dessa ökar bilens livslängd samt minskar underhållskostnader och bilens påverkan på miljön. Bilen får även ett högt andrahandsvärde ifall den har en bra servicehistorik. Serviceintervallen varierar dock mellan olika bilmärken och även omfattningen av denna. Se i din servicebok för mer specifik information om när din bil ska in på service.

Stämpel i serviceboken

När du servar din bil får du en stämpel i serviceboken, det är de stämplarna som berättar om din bils servicehistorik och är en värdefull komponent om du till exempel ska sälja bilen vidare. Med en bra servicehistorik får bilen ett bättre andrahandsvärde och bidrar även till ökad trovärdighet. Serviceboken är därför att betrakta som en värdehandling, både för dig själv men då också vid en eventuell framtida försäljning. En komplett servicebok borde vara en självklarhet för alla bilägare.


Din servicebok
I serviceboken hittar du även viktig information om vilket serviceintervall som gäller för just din bilmodell. En bils servicebehov är individuellt och det är därför av yttersta vikt att du har koll på när och hur din bil ska servas. Så länge din bil omfattas av nybilsgarantin är det extra viktigt att hålla koll på när och hur din ska servas för att nybilsgarantin ska fortsätta gälla.

5 råd inför bokning/service av bilen

När det är dags för din bilservice finns det mycket att tänka på. Därför har vi sammanställt en checklista inför bokning av bilservice och en checklista inför servicen över sådant som kan vara bra att tänka på.

Inför bokning:

  1. Kontrollera vilket serviceintervall som just din bil har samt kontrollera vilken typ av service som det är dags för.
  2. Jämför flera verkstäder – när det kommer till bilservice tillämpar verkstäder ofta olika former av prisgarantier eller har andra extraerbjudanden. Fråga verkstaden om vilka garantier som finns för arbetet respektive eventuella reservdelar
  3. Uppge dina kontaktuppgifter så att verkstaden enkelt får kontakt med dig vid frågor som rör din bilservice.
  4. Fråga om leveranstid, en orderbekräftelse samt ett inlämningskvitto.
  5. Var inte rädd att sätta en kostnadsgräns, i synnerhet om du ska boka en reparation.

Inför service/när du kommer till verkstaden:

  1. Kontrollera att serviceboken ligger i bilen så att den kommer verkstaden tillhanda och de kan ta del av din bils servicehistorik.
  2. Töm bilen på värdesaker då verkstaden oftast inte ansvarar för dem.
  3. Plocka ur lastutrymmet/bagageutrymmet så att bilmekaniker kommer åt servicepunkter inne i bilen.
  4. Se till att din servicebok är stämplad efter utförd service så att din servicehistorik förblir komplett.
  5. Gå in på www.carly.se och lämna ditt omdöme av den verkstad som du utförde din service på.

MRF och KBV - vad gör dem?

MRF - Motorbranschens Riksförbund

MRF står för Motorbranschens Riksförbund och är branschorganisationen för den seriösa bilhandeln och bilverkstäderna i Sverige. MRF ställer höga krav på sina medlemmar, inte minst när det kommer till frågor om miljö, kvalitet och kompetens. Dessa krav och riktlinjer är en garant för ett kvalitetsmässigt utfört arbete hos verkstaden så att du som kund kan känna dig förvissad om att den bilservice du har köpt är gjord på bästa tänkbara sätt. Om du lämnar in din bil på en verkstad med symbolen ovan får du också MRF-garanti som gäller på utfört arbete och reservdelar i 12 månader eller 1000 mil - beroende på vilket som inträffar först.
Det är dock bra att veta att om du skulle sälja bilen innan garantiperioden har tagit slut följer garantin inte med bilen utan är knuten till dig som person.
Alla verkstäder som är anslutna till MRF följer Verkstadens reparationsvillkor som utarbetats av MRF och godkänts av Konsumentverket. Villkoren finns framtagna som en affisch och skall vara uppsatt i verkstadens kundmottagning. Här är några exempel på villkor som du som kund kan förvänta dig.

Verkstaden åtar sig att:
  • Utföra tjänsten fackmannamässigt
  • Med tillbörlig omsorg ta tillvara kundens intressen
  • Samråda med kunden i den utsträckning som behövs och är möjligt
  • Tillhandahålla erforderligt material
Källa: www.mrf.se

KBV - Kontrollerad Bilverkstad

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, bildades 1995 och är bilbranschens ursprungligen kontrollföretag med sitt fokus riktat mot kundnöjdhet och verkstadskvalitet. Sedan starten har de verkat för att aktivt höja standarden på svenska bilverkstäder och för att stärka tryggheten för konsumenten.
KBV är idag ägt av MRF och drivs som en märkesoberoende aktör på den svenska bilmarknaden. KBV använder sig av Bilprovningen och Besikta Bilprovning svarar för kontrollerna på de KBV-anslutna verkstäderna och för att KBV ska kunna följa kvalitetsutvecklingen på dessa verkstäder. KBV har även en databas för kvalitets- och kundnöjdhetsutveckligen i Sverige.